İYS Nedir? İleti Yönetim Sistemi Nedir?

Hizmet Sağlayıcılar için İzin Yönetimi

İYS(İleti Yönetim Sistemi)

İleti Yönetim Sistemi’ne kayıt olup mevcut izinlerinizi bir defa ekledikten sonra iletişim onaylarına ilişkin tüm süreci hızlı ve kolay bir şekilde yönetebilirsiniz.

Onay ve Ret Bildirimi

İYS(İleti Yönetim Sistemi)

Müşterilerinizin onay ve ret bildirimlerini farklı kanallardan kolayca toplayabilir, işletmenize ait markalarınız için bu izinleri ayrı ayrı yönetebilirsiniz.

İleti Yönetimi Hizmetleri

Yönetmelik‘te belirtildiği üzere vatandaşlara sağlanması zorunlu olan çağrı merkezi kısa numara ve kısa link hizmetlerini dilerseniz İleti Yönetim Sistemi üzerinden alabilirsiniz.

İYS(İleti Yönetim Sistemi)

İYS(İleti Yönetim Sistemi)

İzinlere Hukuki Dayanak İleti Yönetim Sistemi’ne yüklenen veya İleti Yönetim Sistemi aracılığıyla alınan tüm onay/ret bildirimleri zaman damgasıyla işaretlenir. Böylece izinlerinizin varlığı hukuki olarak geçerlilik kazanır.

Her onay için bir bildirim

Hizmet Sağlayıcılar, İleti Yönetim Sistemi dışında aldıkları onay ve ret bildirimlerini, web arayüzü veya teknik entegrasyon aracılığıyla İleti Yönetim Sistemi’ne iletecektir.
İleti Yönetim Sistemi, kendisine iletilen onaylar için alıcılara bildirim gönderecektir.
Alıcılar dilerse bu onay bildirimleri üzerinden çıkış haklarını kullanabilecektir.

İleti Yönetim Sistemi (İYS) Nedir?

İleti Yönetim Sistemi (İYS), tüm hizmet sağlayıcıların güncel ticari elektronik ileti onaylarını kaydettikleri ulusal veri tabanı sistemidir. Alıcılar (vatandaşlar) onay verebildikleri gibi, mevcut onayları için ret haklarını da İYS üzerinde kullanabilirler.

Mevzuat

6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik kapsamında, hizmet sağlayıcılar tarafından alıcılara gönderilecek ticari iletilerin, yönetmelik ile belirlenen istisnalar dışında alıcının onayı olmadan gönderilemeyeceği, izin dâhilinde gönderilen iletilerde ise alıcılara ret imkânı sağlanması gerektiği belirtilmiştir.

Kanun‘da ve Yönetmelik‘te tanımlandığı üzere ticari iletiler için alınacak iletişim onaylarında, onay fiziksel ortamda alınmış ise alıcının imzası gereklidir ancak pratikte bu belgelerin saklanması, arşivlenmesi, belgelerin güvenliğinin ve gizliliğinin sağlanması, gerektiğinde arşivden çıkarılması meşakkatli bir süreçtir. Elektronik ortamda alınması durumunda ise onayın alındığına dair bilgilendirmenin alıcının elektronik iletişim adresine aynı gün içinde iletilmesi gerektiği belirtilmiştir. Elektronik ortamda alınan onaylarda da benzer şekilde onayın izin sahibi kişiden alındığının elektronik kayıtlarının tutulması ve güvenli bir şekilde saklanması gerekmektedir.

İYS ile hizmet sağlayıcıların, alıcılara göndereceği ticari elektronik iletiler öncesinde alması gereken izinler güvenli bir ortamda saklanacak, alıcılar onay ve ret bildirimlerini yapabilecek, bunun yanında şikâyet hakkını kullanabilecektir. Kamu denetleme görevini hızlı ve eksiksiz bir şekilde yerine getirebilecektir.

İleti Yönetim Sistemi Nasıl Çalışır?

 

Ticari elektronik ileti izinleri için güvenli veri tabanı

Tüm ticari elektronik ileti izinleri İYS de saklanır. Ticari elektronik ileti gönderimi yapan tüm Hizmet Sağlayıcılar, pazarlama, promosyon, kampanya, indirim, hediye reklam vb. içerikli ticari elektronik iletilerini müşterilerine arama, mesaj ve e-posta olarak iletebilmek için aldıkları ticari elektronik ileti izinlerini İYS’ye yükler. Alıcılar yani ise bu izinler için ret haklarını diledikleri zaman kullanırlar.

Tek noktadan yönetim

Alıcılar, ne zaman, nereden, hangi kanal üzerinden hangi hizmet sağlayıcının veya markasının ticari elektronik ileti göndermesine izin verdiğini görüntüleyebilir, gerektiğinde hizmet sağlayıcılara her bir kanal (aramamesaj ve e-posta) için verdikleri izinleri İYS üzerinden düzenleyebilir. Tüm bu işlemler iys.org.tr üzerinden, tek bir platformda yapılır.

Ticari elektronik iletiler kontrol altında

Hizmet sağlayıcılar herhangi bir kanaldan (aramamesaj ve e-posta) ticari ileti göndermek istediklerinde, vatandaşların verdikleri izinler çeşitli yöntemlerle İYS üzerinden kontrol edilerek sadece izin vermiş vatandaşlara gönderim yapılabilir. Ret hakkının kullanıldığı durumlarda İYS filtresi sayesinde bu iletiler ret hakkını kullanmış alıcılara gönderilmez.

İYS İle İlgili Sıkça Sorulan Sorular

Ticari elektronik ileti izinlerimi nasıl  görüntülerim?

Yönetmelik gereğince işletmelerin ticari elektronik ileti izinlerini İYS’ye kaydetmesi gereken süre 31 Mayıs 2021 tarihi itibarıyla son bulmuştur. 1 Haziran 2021’den itibaren İYS ekranlarında Hizmet sağlayıcılara her bir kanal (sesli arama, kısa mesaj ve e-posta) için verdiğiniz tüm onayları tek bir noktadan görebilir, kontrol edebilir ve reddetme hakkınızı kullanabilirsiniz.

İleti Yönetim Sistemi’nde profilim yok ancak tarafıma reklam, tanıtım, pazarlama mesajı gelmesini istemiyorum. Ret bildirimi yapabilir miyim?

Evet. İlgili iletişim adresinize (telefon numarası veya e-posta adresi) gelecek doğrulama koduyla giriş yaparak tüm işletme ve markalar için iletişim tercihlerinizi yönetebilirsiniz.

İleti Yönetim Sistemi içerisinde yapacağım işlemler ücretli midir?

Hayır. İleti Yönetim Sistemi, tüm vatandaşlarımıza her kanaldan ücretsiz hizmet verecektir.

Ret bildirimi yaptığımda tarafıma gelen iletiler ne zaman kesilir?

Hizmet Sağlayıcılar, alıcının yaptığı ret bildirimini takiben 3 (üç) iş günü içerisinde ticari elektronik ileti göndermeyi durdurur.

Ret bildirimi yapmamın üzerinden 3  günü geçtiİleti almaya devam ediyorumNe yapabilirim?

İlgili Hizmet Sağlayıcı hakkında e-Devlet kapısında yer alan Ticari Elektronik İleti Şikâyet Sistemi üzerinden şikâyet kaydı oluşturabilirsiniz.

İleti Yönetim Sistemi’nin getirdiği çözümler nelerdir?

İleti Yönetim Sistemi’yle birlikte:
• Hangi Hizmet Sağlayıcı’ya ne zaman, nerede, hangi iletişim kanalı için izin verdiğinizi görüntüleyip dilerseniz onayınızı kaldırabilirsiniz. Onayı kaldırdığınızda iletişim adresinize ticari elektronik ileti gönderimi durur.
• Şikâyetler artık tek bir veri tabanında toplanır, denetimi kolaylaşır, süreçler hızlanır. Sonuçlanan şikâyetlerinizle ilgili bilgilendirme mesajı alırsınız.

Ticari elektronik ileti aldığım bir hizmet sağlayıcıyı izin listemde neden göremiyorum?

İzinleriniz arasında bulunmayıp size ticari içerikli ileti gönderen firmalar için şikâyet hakkınızı kullanabilirsiniz. Şikâyet başvurularınızı, elektronik ortamda e-Devlet kapısı (Ticari Elektronik İleti Şikâyet Sistemi) veya Ticaret Bakanlığı Ticari Elektronik İleti Şikâyet Sistemi https://tiss.gtb.gov.tr üzerinden yapabilirsiniz.

İleti Yönetim Sistemi’ne nasıl başvurabilirim?

Sistemi kullanmak için İleti Yönetim Sistemi başvuru formunu kullanarak gerekli bilgi ve belgeleri iletmeniz gerekmektedir. Başvuru aşamasında girmiş olduğunuz bilgi ve belgeler kontrol edilip doğrulandıktan sonra hesabınız kullanıma açılır.

İleti Yönetim Sistemi’ne başvuru aşamasında hangi bilgi ve belgeler gereklidir?

• Hizmet Sağlayıcı’nın MERSİS numarası ve ticari elektronik ileti gönderimi yaptığı markaların tescil belgeleri
• İmza yetkilisinin T.C. kimlik numarası, cep telefonu numarası, kurumsal e-posta adresi.

Tacir alıcı ne anlama gelmektedir?

Tacir, Mevzuat’ta tacir veya esnaf olarak nitelenen alıcıdır. Bir iletişim adresi hem bireysel hem tacir niteliğiyle İYS’ye kaydedilebilir.

Alıcıların İYS WebİYS Mobil Uygulama vb. kanallar üzerinden yapacağı izin durumu değişikliklerinden nasıl haberdar olurum?

Tüm hizmet sağlayıcılar, günlük izin değişikliği raporunu İYS Web üzerinden indirebilirler.
Katma değerli hizmetlerden faydalanan hizmet sağlayıcılar ise alıcıların yapmış olduğu onay durumu değişikliklerinden İYS API’yi kullanarak (pull/push servisleri) haberdar olurlar.

İleti Yönetim Sistemi’ne kayıt olmadan ticari elektronik ileti göndermeye devam edebilir miyim?

Hayır. Yönetmelik gereğince ticari elektronik ileti göndermek isteyen hizmet sağlayıcıların İleti Yönetim Sistemi’ne kayıt olması zorunludur.

Müşterilerimle hizmet (kargo takip, abonelik, borç durum vb.) bilgisi paylaşıyorumOnay almam gerekir mi?

Hayır. Kanun gereğince devam eden abonelik, üyelik veya ortaklık durumu ile tahsilat, borç hatırlatma, bilgi güncelleme, satın alma ve teslimat veya benzeri durumlara ilişkin bildirimleri içeren iletiler ile Hizmet Sağlayıcıya ilgili mevzuatla getirilen bilgi verme yükümlülüğü durumlarında önceden onay alma zorunluluğu aranmaz.